Monday, June 10, 2013

Puerto Rican Day Weekend 2013 - YouTube

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Puerto Rican Day Weekend 2013

Published on Jun 10, 2013
Angelo Vega, Chris Wins and Dennis show clips from the Puerto Rican Day Festival and Parade in New York City.


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Puerto Rican Day Weekend 2013 

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Angelo Vega, Chris Wins and Dennis show clips from the Puerto Rican Day Festival and Parade in New York City.
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Edward Snowden, NSA whistleblower: 'I do not expect to see home again'

via The Guardian's Facebook Wall by The Guardian on 10/6/13
Photos of Guardian U.S.
Q & A with Edward Snowden, NSA whistleblower: 'I do not expect to see home again' http://bit.ly/11athGE Photograph: The Guardian 

Sin fecha para la primera audiencia de status - No date for the first hearing status - EnDia

Sin fecha para la primera audiencia de status

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6:47 a.m.
Por José A. Delgado / <a href="mailto:jdelgado@elnuevodia.com">jdelgado@elnuevodia.com</a>
WASHINGTON -  Aunque no haya sido la intención, el aplazamiento de la sesión del Comité de Energía y Recursos Naturales del Senado federal en que se discutirán los resultados del pasado plebiscito en Puerto Rico otorga tiempo para conocer mejor cómo se mueven o estacan las propuestas de status pendientes, coinciden expertos.
La sesión que iba a celebrar el martes el Comité, con la idea de examinar los resultados de la consulta de hace siete meses,  ha quedado pospuesta indefinidamente. Aunque se quisiera celebrar en julio tampoco se descarta que no se materialice hasta después del receso  de agosto.
Pese a que la medida no está bajo su consideración, un aplazamiento de semanas o meses puede aclarar si tiene posibilidades el plan del presidente Barack Obama para ayudar a financiar, con $2.5 millones, un próximo plebiscito en Puerto Rico, que sería reglamentado por el gobierno de Alejandro García Padilla pero cuyas definiciones de status serían revisadas por el Secretario de Justicia de Estados Unidos.
También le otorga tiempo al Partido Nuevo Progresista (PNP) para tratar de encontrar por lo menos un senador dispuesto a impulsar su proyecto pro estadidad.
Aunque la medida del comisionado residente Pedro Pierluisi no está ante el Senado, las próximas semanas o meses pueden ayudar a definir mejor cuales son las intenciones de los republicanos de la Cámara de Representantes en torno al debate de status.
Pierluisi ha promocionado consecuentemente  su proyecto HR2000, pero mientras más aumenta el número de coauspiciadores para su legislación (tiene 63) más notable es que solo tiene el apoyo de siete miembros de la mayoría republicana, casi todos amigos del exgobernador Luis Fortuño.
“La pregunta es qué quieren hacer los republicanos”, dijo Jeffrey Farrow, quien fue copresidente del grupo de trabajo de la Casa Blanca sobre Puerto Rico durante la presidencia de Bill Clinton y cabildero de Fortuño.
Farrow considera que después que termine el debate sobre la reforma de las leyes de inmigración, un proceso que, sin embargo, puede tomar gran parte del año, será menos difícil tratar de avanzar un proyecto sobre el status de la Isla. “Puede haber más actividad cuando se solucione el tema de inmigración”, indicó Farrow, quien también fue director ejecutivo del subcomité de Asuntos Insulares de la Cámara baja federal.
“En la medida en que Pierluisi y el PNP insistan en promover su proyecto lo que hacen es retrasar la discusión. Todos los que conocemos el Congreso, particularmente el Senado, sabemos que la resistencia a tomar cartas en el asunto es la estadidad”, dijo el representante del Partido Popular Democrático (PPD) Luis Vega Ramos, quien desde el 2 de enero pasado presentó un proyecto dirigido a convocar a una Asamblea Constitucional de Status, como propone el programa de su partido.
Vega Ramos piensa que el PPD debe esperar hasta el 1 de octubre – cuando comienza el nuevo año fiscal federal – para determinar entonces si el plan de status del presidente Obama ha sido aprobado, si se ha transformado  “en un proceso racional” o debe comenzarse a ordenar la convocatoria a la Asamblea Constitucional de Status.
El Comité de Energía y Recursos Naturales del Senado estadounidense tenía previsto celebrar mañana, martes, una audiencia pública en torno a los resultados del plebiscito de noviembre de 2012 en Puerto Rico, en el que el 54% de los electores rechazó el status actual y un 61% favoreció la estadidad frente al estado libre asociado soberano y la independencia.
El porcentaje a favor de la estadidad, no obstante, se queda en cerca del 45% cuando se toman en cuenta los votos en blanco, la alternativa que promovió la Junta de Gobierno del Partido Popular Democrático (PPD), que preside el gobernador Alejandro García Padilla, en la segunda pregunta del plebiscito.
Por la muerte de un familiar de la senadora republicana Lisa Murkowski (Alaska), portavoz de la minoría en la comisión, el Comité de Energía aplazó indefinidamente su sesión del martes, después de tratar de reprogramarla para el jueves. Lo más rápido que puede celebrarse sería a mediados de julio, pero no se descarta que quede en el aire hasta el otoño.
El comisionado Pierluisi también intenta que el presidente del Comité de Recursos Naturales de la Cámara de Representantes, Doc Hastings (Washington), convoque a una vista pública para discutir su proyecto HR2000, que persigue un referéndum estadidad sí o no que estaría vinculada a un proceso de admisión de la Isla como estado.
Pero, Hastings no tendría en sus manos hasta el otoño un informe que le pidió en 2011 a la Oficina de la Contraloría General (GAO) sobre el costo para el Tesoro federal de otorgarle a Puerto Rico la estadidad.
Pierluisi se entrevistó recientemente con Hastings, quien no le garantizó nada.  Según Pierluisi, quien promueve su debate de status mientras busca solidificar su liderato en el PNP, a Hastings lo percibió receptivo. “Le pedí – dijo Pierluisi -, que le diera al proyecto el debido proceso de ley.No tomó (allí) una decisión”.

Thousands March in NYC's Puerto Rican Day Parade - NBC New York

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NBC New York

Thousands March in NYC's Puerto Rican Day Parade
NBC New York
Tens of thousands of revelers decked out in red, white and blue marched down New York City's Fifth Avenue for the 56th annual Puerto Rican Day Parade. Celebrities and politicians took part in Sunday's festive event, featuring colorful floats, costumes ...

From Pride to Puerto Rico, a weekend of parades - Metro.us

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From Pride to Puerto Rico, a weekend of parades
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It was a colorful weekend in Brooklyn and Manhattan as politicians picked up rainbow flags for Brooklyn Pride on Saturday and then showed some love for one of New York's largestcommunities with the massive Puerto Rican Day Parade up Fifth Avenue on ...

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Cinderella Puerto Rico? - 6/9/2013 - Puerto Rico Report

  • Cinderella Puerto Rico?

    When you read discussions of possible statehood for Puerto Rico, there are some themes you’ll often see: arguments about the meaning of the plebiscite, concerns ... Read more...


Cinderella Puerto Rico? 

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When you read discussions of possible statehood for Puerto Rico, there are some themes you’ll often see: arguments about the meaning of the plebiscite, concerns about linguistic and cultural differences, fears that America can’t handle the geography of 51 stars in a rectangular flag.
One of the most disturbing themes is this one: the U.S. doesn’t want Puerto Rico as a state because Puerto Rico is poor.
It isn’t usually phrased in exactly this way. The focus tends to be on the relatively high unemployment rate or the low per capita income, simple numbers. “Let’s be realistic about Puerto Rico, ” the argument goes. “They have a low per capita income — lower than Mississippi.” This is true. Mississippi is a state, and Puerto Rico has disadvantages in comparison.
It’s not disturbing to notice those differences. It’s reasonable to be aware of the challenges as well of the benefits of bringing Puerto Rico into the fold. The disturbing part is the idea that the United States is only responsible for Puerto Rico if they become a state.
If Puerto Rico were to choose independence, the United States would no longer have any responsibility for its well-being any longer, though the Philippines were given a decade of transition and some financial support. History shows that Puerto Rico would probably suffer economically; while it would be the poorest state, it would be one of the richest nations in that part of the world, and much of that comparative wealth is thanks to Puerto Rico’s relationship with the United States.
If Puerto Rico becomes a state, the United States government would, at some point, have to provide the same support for Puerto Rico as for the current 50 states, although there would certainly be a period of transistion.  Previous proposals to admit Puerto Rico as  state of the United States were structured to be cost neutral. The history of Hawaii and Alaska show that Puerto Rico would then be likely to become an asset to the United States rather than a drain on U.S. resources.
But the United States currently owns Puerto Rico. As a territory of the United States, Puerto Rico cannot make advantageous economic deals with other nations, request aid from other countries, or take most other steps a nation could take to improve its economic position. Puerto Rico cannot insist on receiving benefits from the United States, though it can and does request them. The levels of federal assistance with school lunches, health care, and law enforcement are meager in comparison with the states, and metrics like the number of deaths in Puerto Rican hospitals and the number of children living below the poverty level show the results of those differences. Puerto Rico is in many ways dependent on the United States.
Most of us in the United States and in Puerto Rico know the story of Cinderella, or Cenicienta. A wicked stepmother has three girls living in her home: two daughters, who are well-fed and cossetted and taken to the ball, and Cinderella, who is mistreated and doesn’t get to go to the ball. We all understand that this treatment of Cinderella is wrong. In fact, while people in previous centuries might have though it was normal to treat a stepchild differently from the other children of the household, we no longer have that attitude.
As Cinderella and her stepsisters are all members of the fairy tale household, mainland and Puerto Rican citizens are all citizens of the United States. If Puerto Rico becomes a state, the U.S. government will have to provide the full panoply rights and responsibilities of U.S. citizenship. Are we really prepared to say — in the 21st century — that it is acceptable to treat Puerto Rico like a stepchild? Is this the American Way?
The difference, if Puerto Rico becomes a state, will not be that we will then become responsible for Puerto Rico. It may be more accurate to say that if Puerto Rico becomes a state we will be forced to accept the responsibility we actually now have.


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